قدرت یا درک؟

اذهب الى الأسفل

قدرت یا درک؟

پست  Admin في الأربعاء أكتوبر 13, 2010 11:24 am

اول اینکه در میدان مسابقه تنها زمانی زور و قدرت زیاد به کار شما می آید که حریفتان از شما خیلی ضعیف تر و کم زورتر باشد و از فنون مبارزه هم هیچ چیز نداند. به همین دلیل است که داشتن نیرو ماهیچه های عضلانی در رقابتهای امروزی یک استراتژی موثر و کارساز محسوب نمی شود.زیرا یک رقیب قوی تر با استفاده از عضلات و ماهیچه هایش شما را شکست می دهدو یک رقیب ماهر هم که بر تکنیکهای رزمی مسلط است راهی را برای غلبه بر قدرت شما پیدا خواهد کرد. رزمی کارانی که تنها از زور خود و نه از مهارتهای فنی برای غلبه بر حریفانشان استفاده می کنند تنها می توانند رزمی کاران تازه کار را شکست دهند ولی به نظر شما تا کی می توان با حریفان تازه کار و تمرینی مبارزه کردو پیروز شد ؟ نکته دوم : اگر شما تنها با افرادی که از نظر جثه از شما ضعیف تر و کوچکتر هستند مبارزه کنید و پیروز شوید آن وقت این پیروزی معنای واقعی خود را نخواهد داشت زیرا همه هدف هنرهای رزمی شناساندن افراد سخت کوش و با تکنیک به حریفان است نه صرفاْ افراد پر زور و عضلانی که حتی یک رزمی کار ضعیف تر و کوچک تر هم بتواند با یادگیری فنون اصیل رزمی راهی برای غلبه بر او پیدا کند.

بنا بر این اگر شما به واسطه زور و قدرت ماهیچه هایتان بتوانید افراد کوچکتر و ضعیف تر را شکست دهید مسلماْ یک رزمی کار با اخلاق جلوه نخواهید کرد.هنرهای رزمی تنها برای شما نیستند بلکه هنر های رزمی برای افرادی نظیر شما هم پاسخ می دهند.

نکته سوم و شاید مهمترین مبحث در بحث هنرهای رزمی ذکر این نکته است که زور بازو و قدرت در مبارزات تنها بستگی به جثه رزمی کار دارد و داشتن اندام درشت و عضلات قوی تصادفی است زیرا شما با جثه کوچک یا بزرگ متولد می شویدو خودتان نقشی در بزرگی و کوچکی اندام خود ندارید . میزان جثه شما در آینده میزان زور و توانایی شما را تخمین خواهد زد.

شاید شما بتوانید با تمرین و ممارست و انجام فعالیتهای ورزشی اندازه عضلات خود را افزایش دهید و قوی تر شوید به طوری که بتوانید وزنه های سنگین را بلند کنید اما مسلماْ هرگز از نظر قدرت به شخصی که حدود ۵۰ کیلو از شما سنگین تر است نخواهید رسید . وابستگی به زور و بازو و سنگینی وزن تنها برای ورزشکاران و رزمی کارانی که در وزنهای فوق سنگین مبارزه می کنند مفید خواهد بود و برای افراد دیگر تکیه بر چنین خصوصیتی مسلماْ ره گشا محسوب نمی شود.

اما از سوی دیگر داشتن مهارت و تکنیک گزینه ای است که می توانید با بهبود و تقویت آن خود را از دیگران متمایز کنید زیرا داشتن مهارت نه تنها هیچ عدم سنخیتی با اندازه عضلات وزن و قدرت ماهیچه های شما ندارد بلکه حتی می تواند در هنگام مبارزه و در رویارویی با یک رقیب قوی و نیرومند بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان به ارمغان بیاورد.

مبارزی که دانش تکنیکی بالا تری داشته باشد همواره می تواند از رقبای قوی تر و جوانتر سریع تر و عضلانی تر خود موفق تر و بهتر عمل کند. یک مثال خوب برای این ادعا :بوکسوری به نام ُجیمز تونی ُ که در اوایل دهه ۹۰ و در میان وزن مبارزه می کرد به خاطر تکنیکهای دفاعی فوق العاده و نیروی مشتهایش مشهورشد او امروز ۴۰ سال دارد و بواسطه چاقی نسبی اش دیگر چندان سریع و چابک نیست اما با استفاده از تکنیکهای متعدد و زیبایش تبدیل به یک سنگین وزن موفق و برتر در طول ۱۴ سال اخیر شده است.

البته هر فایتری نمی تواند مثل تونی موفق عمل کند اما شما می توانید با فراگیری تکنیکهای دفاعی متعدد به جنگ محدودیتها و ضعف طبیعی و جسمانی خود بروید و بر آن غلبه کنید.بکوشید تا راههایی را برای پر کردن نقاط ضعف جسمانی خود پیدا کنید توازن و تنظیم عضلات خود را تقویت و راه های مقابله با حملات حریفانتان را تمرین کنید . توجه داشته باشید که برای یادگیری و کسب مهارت در هر کدام از این تکنیکها زمان و کوشش فراوان لازم است و بر خلاف جثه و قدرت بدنی داشتن تکنیکهای متعدد هیچگونه محدودیتی ندارد. اگر به تکنیکهای هنر های رزمی مسلط و مسلح باشید می توانید اطمینان داشته باشید که هیچگاه مغلوب یک حریف قوی تر از خود نخواهید شد و قادر خواهید بود به همان اندازه که از او ضربه خواهید خورد به ضرباتش پاسخ دهید.



نویسنده : مدرس و محقق هنرهای رزمی ژاپنی کیت وارگو

Admin
Admin

Posts : 35
Join date : 2010-08-30

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد